Google Accelerated Mobile Pages

Google geeft Accelerated Mobile Pages voorrang

De snelheid van uw website is in de loop der jaren voor Google een behoorlijke belangrijke factor geworden voor het bepalen van uw posities. Dit geld met name voor de mobiele laadtijd, ofwel de snelheid waarmee een website op uw mobiele apparaten wordt getoond. Meer dan 50% van de internetters surft tegenwoordig op een smartphone of tablet, dit ook nog eens vaak via niet al te snelle gratis wifi netwerken op school, in het openbaar vervoer, etc. U kunt u voorstellen dat de mooie grote foto die u bovenin uw website slider heeft nogal traag wordt geladen op een mobiel device. Dit is geen prettige ervaring voor de gebruiker en u als website eigenaar wilt natuurlijk dat uw bezoekers snel bij de juiste informatie komen, dus ook voor u niet erg gewenst.

Ook Google is niet gecharmeerd van deze ontwikkeling die sinds het ontstaan van responsive websites is ontstaan en is van mening dat mobiele bezoekers snel en overzichtelijk een website moeten kunnen bezoeken.

Google ontwikkelde AMP (Accelerated Mobile Pages) voor een ideale mobiele gebruikerservaring

In 2016 is Google begonnen aan de oplossing voor het probleem en na een test periode van 2 jaar is het prestigieuze Google AMP (Accelerated Mobile Pages) project dan ook een feit. AMP pagina’s zijn mobiele pagina’s geschreven in een speciaal hiervoor ontwikkelde code. Door het gebruik van AMP wordt een webpagina vrijwel direct ingeladen wanneer men in Google op het zoekresultaat heeft geklikt. Ook wanneer er gebruikt wordt gemaakt van een zeer trage internet verbinding zal de pagina razendsnel inladen.

Zoals we al aangaven dient een AMP website geheel volgens de AMP richtlijnen te bouwen, u treft hier een manual aan over hoe u een AMP zou kunnen bouwen. Er is voldoende informatie te vinden over het bouwen van een AMP website, voor bestaande systemen als wordpress, magento, prestashop, etc zijn er vaak plugins beschikbaar die u erbij kunnen helpen, echter wanneer u een professionele AMP pagina wenst adviseren wij dit toch te laten verzorgen door een bedrijf met ervaring in het bouwen van Accelerated Mobile Pages.

Omdat Amp met veel meer beperkingen werkt als een gewone desktop website (gebruik van jquery is bijvoorbeeld niet mogelijk) proberen we u een beeld te geven van de opbouw van een AMP pagina. Een AMP pagina is opgebouwd uit 3 facetten, namelijk:

  • HTML code.
  • AMP javascript libraries (speciaal door Google ontwikkelde javascripts, enkel deze mogen worden gebruikt).
  • Caching.

Html code is de code waarmee uw website van uiterlijk en inhoudt wordt voorzien, voor AMP heeft google een speciale code ontwikkeld waardoor enkel zaken die van belang zijn worden ingeladen en zware elementen die niet per definitie noodzakelijk zijn achterwege worden gelaten. Door deze 2 zaken onder handen te nemen is het Google gelukt de laadtijd van de mobiele pagina’s behoorlijk te verhogen van soms enkele seconde tot soms wel 50ms.

Verder is het een super zet van Google dat ze AMP website opslaan in hun cache, dat wil zeggen dat de website niet helemaal vanaf een server ingeladen hoeft te worden maar al aanwezig is in Google en daardoor vrijwel direct opent wanneer men deze pagina bezoekt.

Google beloont AMP-pagina’s met een betere ranking

Google ziet natuurlijk het liefste dat Website eigenaren zo snel mogelijk hun mobiele website omzetten in een AMP website, om dit te stimuleren ranken AMP pagina’s gemiddeld hoger in Google mobile search en is er zelfs bovenin de zoek resultaten een AMP carousel waar de AMP pagina’s die op uw zoekopdracht van toepassing zijn boven de zoekresultaten worden getoond. En wie wil er nou niet een positie bovenin de eerste pagina van Google boven alle resultaten, zonder dat dit extra geld kost!

Ook probeert Google webmasters attent te maken op het feit dat ze beter kunnen overstappen op AMP, sinds enkele maanden word er in het Google webmaster Search console een speciale melding getoond, namelijk:

“Google heeft vastgesteld dat uw site vele pagina’s bevat die in aanmerking komen om als AMP-pagina te worden weergegeven. Accelerated Mobile Pages (AMP) zijn HTML-pagina’s die zijn geoptimaliseerd om snel te laden op mobiele apparaten. Lees meer informatie over de voordelen van AMP in de onderstaande bronnen. Goed functionerende AMP-pagina’s op uw site zullen in de zoekresultaten op speciale wijze worden getoond.”

AMP geen totaaloplossing voor verbeterde mobiele laadsnelheid

Uit de bovenstaande notificatie in Search Console blijkt duidelijk dat Google de toepassing van AMP-pagina’s probeert te stimuleren.

Kritiek vanuit de webdesign community

Er klinken geluiden vanuit de webdesign sector die aanmerkingen hebben op het Accelerated Mobile Pages project. Zo zou AMP alleen snel inladen wanneer er vanuit de zoekresultaten op wordt geklikt, omdat de pagina in de chache van google wordt opgeslagen. Wij zijn echter van mening dat ook wanneer een AMP website via andere kanalen wordt bezocht zoals vanuit socialmedia of directe link de laadtijd altijd nog vele malen sneller zal zijn dan die van een responsive mobiele pagina.

Ondanks bovenstaande bezwaren mogen de gevolgen van Google’s toenemende focus op Accelerated Mobile Pages niet worden onderschat. Voor veel websites is de zoekmachine een voorname bron van bezoekersverkeer en mobiele snelheid wordt een steeds zwaarwegender ranking signaal.

Waarom zou ik kiezen voor AMP?

Omdat wij van websiteseocheck.nl overtuigt zijn dat het “HET”moment is om over te stappen naar AMP zetten we de reden waarom we daarvan overtuigd zijn voor u op een rij.

Hoger in Google

Zoals we reeds benoemde geeft Google een grote voorkeur aan AMP websites, wanneer u dus over een volledige AMP website beschikt, zult u in Google Mobile Search met een voorkeur behandelt worden. Uw website valt extra op door een klein icoontje voor de naam, dit om aan te geven dat het om een AMP website gaat. Ook tonen ze een carousel van AMP resultaten boven de gewone zoekresultaten waardoor uw click ratio behoorlijk zal toenemen!

Verbeterde gebruikers ervaring

Zoals we reeds benoemde is de laadtijd van een AMP website super snel, gemiddeld zo’n 7x sneller dan een responsive mobiele website. U zult begrijpen dat het voor de gebruiker een aangename verassing is als ze ineens een website bezoeken waarvan elke pagina meteen opent, i.p.v het wachten op een ladende pagina. Vaak worden AMP websites ook minder gevuld met afbeeldingen en andere bijkomende zaken die niet echt van belang zijn. Doordat de site enkel toont dat wat u wilt zien wordt de gebruikers beleving ook vele malen hoger.

Bounce percentage neemt af

Omdat de AMP website snel wordt weergegeven zal een bezoeker makkelijk door meer pagina’s van de website heen gaan, hierdoor heeft u dus meer tijd om uw product of dienst aan de man te brengen.

AMP in eigen style

Veel webdesignbureau’s hebben nog weinig ervaring met het stylen van AMP websites en zullen vaak benoemen dat er weinig opties zijn om de styling naar de huisstijl van uw website aan te passen of het vrij lastig is om formulieren en dergelijk te plaatsen, zogenaamd onder de noemer dat er geen javascript gebruikt kan worden. Wij kunnen u uit eigen ervaring zeggen dat dit onzin is! Het is zeer goed mogelijk een AMP website te verzorgen naar wens van de klant, vrijwel zonder beperkingen. Ook wanneer u reeds een mooie website heeft is het mogelijk een losstaande AMP website te laten verzorgen en d.m.v een script in uw desktop website te plaatsen alle mobiele bezoekers automatisch door te sturen naar de AMP versie van uw website.

Google Seo Blog

Bekijk alle artikelen