Website zoekmachine optimalisatie ofwel SEO
Om uw website goed te laten presteren binnen Google dient uw website op een juiste manier opgebouwd te zijn, hierbij onderscheiden wij verschillende aspecten, waarvan de technische aspecten, de paginastructuur en de interne linkstructuur de belangrijkste onderdelen van website optimalisatie zijn.
De technische aspecten van een goede website
Google hecht er waarde aan dat het resultaten toont waar bezoekers tevreden mee zullen zijn. Wanneer u daarom een website hebt die op technisch vlak voldoet aan alle eisen van de bezoeker, dan is dit over het algemeen op technisch vlak ook een goede website naar de mening van Google. Het belangrijkste waarop u hierbij moet letten is de laadtijd van uw website. Een lange laadtijd leidt ertoe dat veel bezoekers afhaken voordat zij de website überhaupt gezien hebben. Dit is geen goede bezoekerservaring en zal als gevolg hebben dat Google uw pagina lager plaatst in de zoekresultaten.
Een ander aspect dat hieraan gerelateerd
is is het overmatig gebruik van html voor de pagina opmaak. De opmaak
van een pagina dient zoveel mogelijk geregeld te worden in externe
stijldocumenten die alleen worden aangeroepen indien nodig. Hoewel men
met html ook de opmaak van een pagina kan bepalen zal dit leiden tot het
laden van meer informatie dan nodig. Sommigen gebruiken hierom
maximale tekst/html ratio’s om te bepalen of de hoeveelheid
daadwerkelijke inhoud voldoende is ten opzichte van de gebruikte html.
Een goede paginastructuur
Om uw website te optimaliseren voor Google zal de pagina structuur van uw website in orde moeten zijn. De voornaamste aspecten hierbij zijn een correct gebruik van de pagina titel, kopteksten (h1, h2, …), afbeeldingen en kwalitatieve inhoud. Om echter te bepalen welke zoekwoorden u moet gebruiken op de belangrijkste plaatsen op uw website zult u eerste moeten bepalen welke zoekwoorden u het beste op kunt proberen te ranken. Dit lijkt op het eerste gezicht een hele makkelijke afweging, maar is dit zeker niet. Het gaat namelijk niet alleen om de relevantie van een gekozen zoekwoord, of het daarbij behorende zoekvolume, maar ook om de concurrentie op deze zoektermen en de te verwachten conversie van bezoekers naar klanten. Wanneer u bij uw website optimalisatie niet met al deze factoren rekening houdt zult u waarschijnlijk met een suboptimaal resultaat eindigen.
De interne linkstructuur
Bij de optimalisatie van uw website dient u goed te kijken naar de interne linkstructuur. De homepage is over het algemeen de meest belangrijke pagina van uw website. Als vuistregel kunt u vervolgens aannemen dat hoe meer stappen een pagina verwijderd is van de homepage, hoe minder belangrijk deze pagina is. Hoe vaker een pagina echter gelinkt wordt door andere pagina’s op uw site, hoe belangrijker deze pagina is. Google hanteert vergelijkbare criteria. Houdt bij het opzetten en optimaliseren van uw website daarom rekening met de optimale linkstructuur voor het opnemen van de pagina’s waarop u resultaat wilt boeken in de zoekmachines.